Näst på tur är Ung SWBs ledamot Hanna!

Mitt namn är Hanna Assarsson, jag är 21 år och bor i Tingsryd. Tillsammans med min familj bedriver vi Degerhaga Stable, en familjeverksamhet med anor från 1960-talet då min morfar, Alf, grundade stuteriet.

 Idag bedriver vi den sjunde generationens uppfödning av SWB-dressyrhästar och den tredje generationens uppfödning av shetlandsponnyer. Vårt mål är att föda upp dressyrhästar med god exteriör, fina gångarter och ett stabilt temperament för både svenska och internationella tävlingsryttare. Utöver detta har vi även shetlandsponnyer och russ, då ponnytrav är ett stort intresse inom verksamheten.

Avel har alltid varit en viktig del av mitt liv, och jag har sedan ung ålder fått lära mig mycket av min morfar och hans syn på hästavel och utveckling. Jag brinner för att bidra till och utveckla den svenska hästaveln. På gården har vi idag omkring fem föl per år samt erbjuder inackordering för fölston och unghästar.

Förutom arbetet på gården arbetar jag även inom  kommunen.

 Jag gick med i styrelsen 2023 och ser fram emot ännu ett år där jag får följa avelsarbetet, utveckla mina kunskaper kring hästbedömning och knyta nya värdefulla kontakter inom branschen.